krabbedownunder.reismee.nl

Roadtrip!!

Nou, het is al een tijdje geleden dat we wat van ons hebben laten horen. Dat komt voornamelijk omdat we de afgelopen weken nauwelijks internet én nauwelijks tijd hebben gehad. We hebben in de afgelopen weken namelijk rond de 6000 km afgelegd! Dit samen met een aantal must-sees heeft ervoor gezorgd dat we niet de tijd konden vinden om een verhaaltje te schrijven op de laptops waar toch al bijna geen stroom meer in zat (nauwelijks oplaadpunten).

Maar niet getreurd, hier zijn we weer met alles wat we de afgelopen weken meegemaakt hebbenJ

Na Fraser Island zijn we in 1 dag naar Airlie Beach gereden wat al ruim 1000 km was. In Airlie Beach zijn we de volgende dag op een boot gestapt om de Whitsunday Islands te gaan verkennen. De trip heeft ruim 2 dagen en 2 nachten geduurd en was in een woord Fantastisch. We hebben een aantal keer gesnorkeld tussen het koraal waar de meest mooie vissen waren. Maar de kers op de taart was toch wel de zeeschildpad welke we onder onze boot hebben zien doorzwemmen op de laatste avond. Wat een geluk dat we die (als enige op onze boot) zagen! En dat op de laatste avond!

Na de Whitsunday Islands was het tijd om naar Cairns te rijden. In Cairns wilden we namelijk heel graag gaan duiken. Wouter wilde dit al heel lang en dus was het voor hem ook een droom die uitkwam en dat ook nog in het Great Barrier Reef. Beter kan niet! In Cairns moesten we ’s ochtends vroeg weg om op tijd bij de boot te zijn welke ons naar de duikplaats zou brengen. Na de tocht hebben we eerst 20 minuten gesnorkeld waarbij we weer veel mooie vissen en koraal hebben gezien. Maar na die 20 minuten was het dan eindelijk zover: we mochten eindelijk het water in met de tank op de rug. Na een paar testjes om jezelf te kunnen redden onder water konden we dan eindelijk beginnen. Duiken is toch wel heel anders dan snorkelen. Je zit met duiken echt tussen de vissen en het koraal wat heel speciaal aanvoelt. Na ruim 42 minuten zijn we pas weer boven gekomen en we zijn 8 meter onder water geweest. Dieper kon ook niet want we hebben een aantal malen op de bodem gezeten van de zee terwijl onze instructeur ons dieren of koraal liet zien. We zijn het er allemaal over eens dat dit een erg, erg, erg mooie ervaring was. Na deze fantastische duik hebben we nog eens 1,5 uur gesnorkeld waar we een zeeschildpad van heel dichtbij hebben gezien. Fantastisch!

Na de terugtocht op de toch wel hobbelige zee hebben we deze voor 1,5 week achter ons gelaten om de outback in te gaan. Wat een ontzettend weids landschap: ontzettend veel kilometers met…helemaal niets. Dit was precies wat we ons alle drie bij Australië hadden voorgesteld.

Eerst hebben we 2,5 dag gereden naar Alice Springs waar we 2 dagen zijn gebleven, daarna zijn we doorgereden naar Kings Canyon en van daaruit zijn we naar de Uluru (Ayers Rock) en Kata Tjuta (the Olga’s) gegaan. In Alice Springs hebben we de Royal Flying Docters Service bezocht. Het was bijzonder om te zien hoe in dit mega-land de zorg in de outback geregeld is. Als je echt een noodgeval hebt kun je opgehaald worden door een vliegtuig. Heb je een wond die zelf te verbinden is dan staan er in elke stad in de outback een medicijnenkast waar je gebruik van kunt maken. Uiteraard blijft de dokter aan de telefoon en lootst die je door de medicijnenkast, maar je moet het wel zelf doen. De RFDS wordt dan ook erg serieus genomen in Australië. Bij Uluru en Kata Tjuta hebben we zowel de zonsopgang (erg vroeg) als de zonsondergang gezien. Wij vinden dat Kata Tjuta absoluut een must see is als je hier heen komt. De Uluru moet je ook heen…omdat iedereen dat doet. Maar Kata Tjuta vinden wij vele malen mooier.

Na 3 dagen in de wel heel erg hete woestijn hadden wij het echter wel gezien en zijn we doorgereden naar Adelaide waar we dan ook 2 dagen later aankwamen.

In Adelaide hebben we gevierd dat we de woesternij en dus de 6000km van Cairns naar Adelaide hebben overleefd door lekker uit eten te gaan. Verder zijn we eigenlijk weer een beetje bijgekomen in de binnenstad en de parken.

Ook zijn we 2 dagen op Kangeroo Island geweest. Op het eiland zou veel wildlife te zien zijn. We hebben inderdaad wel wildlife gezien, maar niet zoveel als dat we gedacht hadden. Maar de omgeving en de baaien van de zee zijn hier echt met 1 woord PRACHTIG!! En voordat we weer met de ferry terug gingen naar het vaste land hebben we zelfs nog een enchinada (een soort grote egel met gele stekels) gezien.

En vandaag gaan we dan beginnen met de bekende Great Ocean Road om vervolgens door te rijden naar Melbourne en Sydney (waar Vera ons alweer gaat verlaten.) Maar voordat het zover is hebben we eerst nog een kleine maand vol feestdagen te gaan.

Omdat we niet weten of we voor de feestdagen nog een verhaal online zetten sluiten we dan ook af met:

Fijne Feestdagen Allemaal!!!!!

Wouter, Rian & Vera.