krabbedownunder.reismee.nl

Lignum Station

Inmiddels zijn we alweer 3 weken aan het werk, en dus zullen we jullie vertellen wat we hier allemaal doen.

Op onze eerste werkdag mocht Wouter al gelijk alleen aan de slag. David, de boer (of Blue zoals iedereen hem noemt) was de hele dag weg omdat hij zijn oudste zoon Jake weer naar de kostschool moest brengen en dit is zeker 5 uur rijden alleen al voor de heen weg. Dus hij was daar de hele dag wel druk mee. Wouter heeft eerst de shed (open schuur) opgeruimd en ja hoor de eerste slang was al gespot toen hij een stel golfplaten op ging ruimen. Ook Rian heeft op de eerste dag haar 1e slang al gespot. Gewoon onder het afdak van het huis. Gelukkig waren het allebei nog maar “baby” slangen, maar ze zijn daar niet minder gevaarlijk om.

Rian haar werk bestaat voornamelijk uit het lesgeven van de jongste (Ada van 5). We doen dit ook echt in een aparte kamer die ze in hebben gericht als klaslokaal waar 4 bureau’s staan. Ze hebben alle 3 hun eigen laptop waar ze dan de air-school lessen op hebben. Ada heeft voor elke Unit (bestaat uit 2 weken) een lesboek en een activiteiten boek. Ze heeft per dag 5 lessen die ze dan af moet hebben waarvan ze 2 lessen via de air school doen met een echte teacher. Soms is er 1 van de teachers afwezig waardoor ik zelf de les moet geven. Het is erg interessant om te zien hoe dit allemaal in z’n werk gaat. Ze bellen met de telefoon naar de school en worden dan doorverbonden naar hun eigen klas, op de laptop loggen de kinderen dan in op een speciaal programma van school via internet. En als de teacher dan ook ingelogd is kan de les beginnen. Ada heeft dan een headset op waardoor ze kan praten als de teacher haar iets vraagt. Ook kunnen ze gewoon hun hand opsteken via dat programma. En als ze iets moeten doen van de teacher en daar dan mee klaar zijn moeten ze het groene vinkje aan kruisen in het programma. Zelfs als ze even naar de wc moeten kunnen ze gewoon op away knop drukken en dan komt dat achter hun naam te staan zodat de teacher kan zien dat ze even weg zijn. Dus overal is aan gedacht.

Soms merk je wel dat het voor Ada best moeilijk is om een uur stil te zitten voor een laptop. Als we klaar zijn met alle lessen help ik Katie mee met het huishouden en klusjes rondom het huis. En tussendoor speel ik veel buitenspelletjes met de kids.

Wouter heeft weer compleet andere werkzaamheden. Hij is altijd buiten op het land bezig. Het repareren van de omheining (3 lagen prikkeldraad) is iets waar hij elke dag wel mee bezig is. Want als hij ergens naartoe rijd voor een job moet hij altijd kijken of er iets kapot is en als dat zo is moet dat gelijk gemaakt worden zodat er geen koeien in de verkeerde weide komen. En als je denkt aan de weides met het formaat van thuis, vergeet het maar! De weides varieren van 275 acre tot 5574 acre (150 hectare tot 1000 hectare). Al met al heeft Blue 127.000 acre tot zijn beschikking waarvan 110.000 in eigendom. Dit is dus zo’n 50.000 hectare in eigendom! Je begrijpt dat als er dan een omheining kapot is en er zijn een paar koeien weg ze ook niet worden opgezocht. Ze komen vanzelf wel weer tevoorschijn.

Naast het checken van de omheining is wouter ook bezig met het maken van houten hekken, voor over de drinkbakken. Dit zodat de koeien niet door de drinkbak naar een andere wei gaan. Verder bestaat zijn dag uit het repareren van lekken in waterleidingen en bronnen. Of het afbreken van watertanks die niet meer gebruikt worden of kapot zijn. Het komt dan ook vaak voor dat wouter zijn koffiepauze en lunch meeneemt het land op. Hij is vaak de hele dag weg en komt alleen terug als het donker wordt.

Als Wouter niet bezig is op het land is hij in de schuur aan het werk. Remleidingen vervangen van de quads of de auto’s een kleine buurt geven. Ook is hij bezig met het opknappen van de geitenstal, al doet hij dat alleen als hij tijd over heeft. Dit komt helaas niet zo heel vaak voor en dus is hij er nog niet zo heel ver mee haha. Zo heeft hij wel meerdere jobs liggen welke hij nog af kan maken als hij een keer alleen mag werken.

Onze weekenden bestaan uit maar liefst 1 dag, de zondag! Zaterdag is een gewone werkdag. Vaak worden deze wel met het hele gezin ingevuld. Zo hebben we de 1e zaterdag al gelijk 260!! koeien gesorteerd of ze drachtig of niet-drachtig waren. Hier hebben we 4 uur over gedaan, wat best snel was volgens Blue. Het hele gezin hielp mee met het sorteren, toen dit klaar was hebben we nog 20 kalfjes gebrandmerkt, onthoornd en gecastreerd. De 2e zaterdag ging ‘t dan gebeuren waar de familie de hele week al over gepraat had. De 9 hanen werden geslacht. Dit was de eerste keer voor ons dat we met zoiets gingen helpen. Blue hakte de kop er gewoon met een bijl af en wij mochten ze dan ophangen met een touw aan het hek, En… het is echt waar dat de hanen nadat de kop eraf is gehakt nog even hun laatste leven eruit schudden. Dus het was een mooie bloederige bedoeling haha. Toen alle hanen geslacht waren was ‘t dan ook tijd om ze te gaan plukken. We zaten heel gezellig met ons allen rondom een vuurtje. Eerst werden de hanen in heel warm water gedompeld wat op dat vuurtje stond, en daarna werden ze overhandigd aan ons zodat wij ze dan konden gaan plukken. Het leeghalen van de hanen hoefden wij gelukkig niet te doen. Dit heeft Blue allemaal gedaan.

De afgelopen weken zijn we op de zondagen wezen vissen. De eerste zondag zijn we met een net en yabbipods wezen vissen. ’s Ochtends hebben we alles in het water gegooid en ’s avonds hebben we alles weer uit het water gehaald. Onze vangst was maar liefst 2 vissen en 13 yabbies. Yabbies zijn een soort kreeften die erg lekker smaken! Alles wat we vangen nemen we namelijk mee en eten we ’s avonds op. De tweede zondag zijn we met hengels wezen vissen. 1,5 uur gereden omdat ze een hele goede plaats wisten waar we konden vissen. Helaas hebben we de plek niet gevonden en zijn we maar ergens aan de rivier gaan zitten. Bbq aan en hengels in het water. Vangst: 0 vissen en 0 yabbies. Helaas niets gevangen maar wel een leuke zondagmiddag gehad!

De derde zondag hebben we een combi gedaan van de andere zondagen. Zaterdags tegen het einde van de middag hebben we het visnet al in het water gegooid en hebben we een stuk vlees in het water gelegd om de vissen aan te trekken. Afgelopen zondag hebben we eerst het grote visnet uit het water gehaald, dit omdat er schildpadden bij zaten en dat is geen goed teken want die eten de vis op die in het net zitten. En dan kunnen we zelf de vis niet meer opeten. Gelukkig viel de schade mee en hadden ze nog maar aan 1 vis gezeten. Onze vangst was dit keer dan ook goed er zaten 12 DIKKE vissen in het net. Ondertussen hebben we de yabbiepods ook in het water gegooid. Daarna zijn de jongste 2 kids met Blue en Katie alvast naar een andere plek gegaan (ook aan het water) om de bbq aan te steken. En wij en de oudste Albie (11) hebben nog even de vishengels gepakt om zelf ook nog even te gaan vissen. En ja hoor na een tijdje had wouter beet: resultaat een vis. Niet veel later had Rian ook beet en jullie raden ’t al de vis van Rian was natuurlijk vele malen groter :D haha. En Albie die dacht, laat ik maar even een boom vangen. We hebben dan ook erg veel lol gehad deze middag.

Maar natuurlijk willen we jullie de belangrijkste dag niet onthouden! Op Maandag 5 mei was het namelijk zo ver. Rian is 27 lentes jong geworden! Hiep hiep hoera!!

Wouter stond al vroeg in de ochtend te zingen, had het huis versierd met een slinger die hij geleend had van Katie en Blue, en had zelfs een cadeau gekocht en een kaartje geschreven. Ook hadden ze vanuit huis nog een kaartje gestuurd. En toen ging om 7 uur ’s Ochtends opeens de telefoon was ’t mam en Elsemiek. Een erg leuke verassing!
Met de smoko (koffiepauze) heb ik m’n verjaardag gevierd met het gezin hier.

En ’s avonds ging de telefoon nog eens en dit keer was het pap. Erg leuk! Dus kortom ik heb een leuke en gezellige verjaardag gehad.

Liefs en groeten Wouter en Rian