krabbedownunder.reismee.nl

Hello and Goodbye

Het heeft weer even geduurd maar hier zijn we dan weer. Dit keer fris en fruitig vanuit het mooie Nieuw Zeeland!

Voordat we naar Nieuw Zeeland gingen, hadden we natuurlijk nog een laatste week in Australië.

Zo zijn we 2 dagen in Canberra geweest. Dit is de hoofdstad van Australië en een heel andere stad dan de andere steden in Australië. Wij waren er in het weekend en het was er erg rustig en stil. Dit kwam voornamelijk omdat er door de weeks veel politici en studenten zijn en in het weekend niet.

We hebben hier natuurlijk het parlementsgebouw bezocht. Het was wel even leuk om doorheen te lopen en te zien van waaruit het land geregeerd wordt. Ook hebben we het War Memorial bezocht wat erg klein leek maar wat het zeker niet was! Hier kon je verschillende dingen bekijken van de 1e en 2e wereldoorlog, de Pacific oorlog en over de oorlog in Afghanistan. Dit was allemaal erg interessant want naast de informatie over de oorlogen hadden ze een aantal victoria-kruizen binnen hangen (de hoogste onderscheiding voor soldaten) en ze hadden een aantal oude gevechtsvliegtuigen binnen staan die ook echt in de oorlog gevlogen hadden!

Na Canberra zijn we doorgereden naar Wollongong voor nog even 4 heerlijke dagen aan het strand voordat Vera weer naar huis moest. We hadden geluk met het weer en hebben dan ook zeker genoten van het strand en de zee!

En toen was het alweer donderdag 9 januari 2014. De dag dat we Vera op het vliegtuig naar huis moesten zetten, de 3 maanden zijn voorbij gevlogen! Wat hebben we genoten en vooral veel gezien! We waren al op tijd naar het internationale vliegveld van Sydney gegaan maar wat bleek?? Stonden we op het verkeerde stuk van het vliegveld! Vera vloog via Melbourne en dus moesten we niet op het internationale deel van het vliegveld zijn maar op Domestic, oftewel op het deel van het vliegveld vanwaar de binnenlandse vluchten gaan. Dus weer hup met de bus richting het andere deel van het vliegveld. Al met al waren we ruim op tijd en daarom hebben we gezellig nog even samen geluncht en thee gedronken. Toen was het moment dan echt daar, na een emotioneel afscheid en het uitzwaaien achter de douane zijn wij weer richting ons hotel gelopen.

Vrijdag 10 januari was het dan onze tijd om naar Nieuw Zeeland te vliegen. Na een rustige vlucht kwamen we aan op Auckland International Airport. Maar het geluk zat ons niet mee want toen wij onze tassen op wilde halen konden we die nergens vinden op de bagageband. Wat bleek? De tassen hadden onze vlucht gemist…! Dus zonder tassen op de bus naar ons hostel. Na een gezellig gesprek met een Nederlander die ook op de bus zat kwamen we veel te snel aan bij onze bus stop. Snel de bus uit want de chauffeur was al laat op schema en dat liet hij blijken ook… Uiteindelijk dan maar inchecken in ons hostel. Eind van de middag maar eens gebeld met het vliegveld of onze tassen onderweg waren naar het hostel. Tenminste dat was de bedoeling want ook dit ging niet zo soepel…Wouter bleek zijn mobiel verloren te hebben in de bus. Niet zo’n probleem, bellen we ook even met de busmaatschappij om te vragen waar Wouter hem weer kan ophalen. De bussen worden namelijk na elk tripje gecontroleerd op verloren spullen. Helaas, niemand had de mobiel gezien. De eerste nacht waren we dan ook blij dat we gewoon in een goed bed konden liggen en dat we normaal konden slapen.

De volgende dag nog maar eens gebeld met de vliegmaatschappij of onze tassen er al waren, wat bleek ze stonden allang bij de douane maar ze hadden wat verdachts gezien op de X-Ray (tassenscanner) en hadden dus onze codes van de slotjes nodig. Dus hebben we die aan hen doorgegeven in de hoop dat alles natuurlijk goed zou zijn! De middag hadden we een leuke activiteit gepland! We zouden samen met ons nichtje Rosan naar de skytower gaan. Rosan zit dichtbij Auckland als Au Pair bij een Nieuw Zeelands gezin. De perfecte kans dus om even bij te praten. Wel bijzonder om dat te doen aan de andere kant van de wereld! In de skytower hadden we een prachtig uitzicht over de stad Auckland. Daarna heerlijk geluncht en even bijgepraat onder het genot van een kopje koffie/thee. Het was een gezellige middag en leuk om haar verhalen en belevenissen te horen!

Maar aan alles komt een eind en dus gingen we tegen etenstijd uit elkaar om weer naar het hostel te gaan. Misschien waren onze tassen nu binnengekomen! Helaas niets. Wouter z’n mobiel was misschien gevonden! Maar ook niets. Dan maar naar de politie om aangifte te doen van diefstal/verlies van de mobiel. Na de politie wat te eten gehaald. Rond 22.00 uur maar weer naar het hostel om ons op te maken op een 2de nacht zonder onze tassen en dus ook onze toilettassen en pyjama’s.

Maar toen we binnen kwamen in onze kamers stond ons toch een verassing te wachten!! Je raadt het al! Onze tassen waren in de tussentijd gebracht!! We zijn nog nooit zo blij geweest! Wat de douane nu heeft gezien zullen we nooit weten!

Zondag uitgecheckt bij het hostel en onze campervan opgehaald. Na het ophalen gelijk naar een camping gegaan om onze camper in te pakken en boodschappen te doen.

Maandag kon onze roadtrip van 5,5 week door Nieuw Zeeland dan ook echt beginnen! Dit hebben we natuurlijk gevierd bij een te schattig theehuis met een potje thee en een groot stuk cheesecake. Wij vonden dat we dat wel verdiend hadden na het afgelopen weekend.

Hierna gelijk doorgereden naar het noorden van het noordereiland. Onderweg hebben we intens genoten van het natuurschoon in dit mooie land. Iedereen zegt dat het zuidereiland mooier is dan het noordereiland. Dat belooft nog wat goeds dus!

De volgende dag zijn we naar Cape Reinga geweest. Dat is het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland. Ook komen daar de Tasmanzee en de pacific samen wat gepaard gaat met draaikolken en botsende golven. Erg leuk om te zien.

Hierna doorgereden naar de beste Fish & Chips zaak van Nieuw Zeeland voor een lunch met een prachtig uitzicht!

Woensdag zijn we naar de grotten geweest waar veel gloeiwormen voorkomen, maar wat niet zo druk is als de woitomo caves waar alle toeristen heen gaan. Deze grotten moesten net zo mooi zijn en dat geloven we graag. Wij vonden het erg bijzonder om te zien hoe deze diertjes leefden. Verder hebben we onderweg het openbaar toilet gezien welke ontworpen is door de Oostenrijkse kunstenaar Hundertwasser. Uit veel gerecycled materiaal en met een tuin als dak is het een bijzonder gebouw welke midden in de stad tussen de winkels staat. De rest van de tijd hebben we een aantal watervallen bezocht, dit keer WEL met water haha.

Ook zijn we naar een filmset van de Hobbit en The lord of the Rings trilogie geweest. Op deze filmset is een deel van de films opgenomen. De plek staat bekend als Hobbiton wat het dorp is waar de Hobbits leven. Een aantal delen waren afgezet voor het publiek omdat het mogelijk was dat ze nog terug zouden komen om delen van the Hobbit deel 3 op te nemen. Wij vonden het dan ook speciaal om op een filmset te lopen welke wij in films gezien hadden en waar de hoofdrolspelers misschien nog voor terugkomen. Een bijzondere belevenis!

Als deze week een voorproefje is voor de rest van ons Nieuw Zeeland avontuur dan beloofd het een mooie 5,5 week te worden.

Tot de volgende keer!

Lieve Groetjes Rian en Wouter.