krabbedownunder.reismee.nl

Aotearoa

Tijd om weer wat van ons te laten horen. Het is alweer even geleden beseffen we. Hierbij dus wat er tot nu toe gebeurd is in de afgelopen weken op Nieuw-Zeeland.

We beginnen bij de slaapplek die we hebben uitgekozen na Hobbiton. Na een tip bij de VVV van een klein plaatsje kwamen we aan in het buitengebied dicht bij de golfbaan. Hier was een camping met een paar mooie verassingen. We hadden een prachtig uitzicht op een wilde tuin met daarachter een waterval en een aantal hotpools. Ok, de hotpools waren iets aan de vervallen kant, maar het idee dat we ze wel konden gebruiken stond ons zeer aan! De hotpools en de uitzichten waren allemaal prachtig maar wat echt leuk was die avond was het belletje naar huis. Mama was namelijk jarig en die moesten we natuurlijk wel even toezingen over de telefoon.

Na deze leuke avond zijn we ‘s ochtends doorgereden via Rotorua naar onze doc-camping welke aan een klein meertje lag. Prachtige plek om te zijn. En handig want ’s ochtends zouden we naar de Lady Knox geiser gaan, deze geiser spuit elke dag om precies 10.15 uur. En dat kunnen ze op de minuut af nauwkeurig timen aangezien ze de reactie opwekken met een beetje waspoeder. Erg toeristisch en wat ons betreft niet heel spectaculair. De rest van de ochtend nog in het Wai-o-tapo park rondgelopen waar allemaal kraters in de grond zaten waar gas of heet (zwavel)water naar boven kwam borrelen. Het was leuk om te zien maar daar bleef het ook bij. ’s Middags zijn we naar het Volcanic Valley park geweest. We dachten dat dat ongeveer hetzelfde was. Niet dus. Dit park was omgeven door bomen (dat andere park was op een kale vlakte) en de kraters die we zagen waren minimaal 30 meter in doorsnede. Het was indrukwekkend om te zien waar moeder natuur toe in staat is.

Omdat er in deze regio veel vulkanische activiteit is zijn we naar een camping geweest die ook hotpools had waar wij gebruik van mochten maken. Na de hele dag gelopen te hebben konden we ’s avonds dan ook heerlijk in de hotpools liggen.

De Hukka Falls bij Lake Taupo was het volgende waar we naartoe zijn geweest. Het water van het meer stroomt hier een kanaal in van 10 bij 15m wat natuurlijk een aardige stroomversnelling oplevert. Ook Napier hebben we aangedaan. Een stad die in 1931 verwoest is door een aardbeving en toen is de stad in Art-Deco stijl weer opgebouwd. Gelukkig voor ons zijn het stevige gebouwen want toen we door de stad liepen voelden we ineens de grond bewegen. Wat bleek? Bij Wellington was een aardbeving geweest deze week en wat wij voelden was een van de naschokken daarvan. Ook toen we verder gingen naar Masterton was er weer een naschok te voelen. Erg bijzonder om in een land te zijn waar aardbevingen zo vaak voorkomen.

Je bent natuurlijk niet in Nieuw – Zeeland geweest als je geen Kiwi hebt gezien! Dus op naar het wildlife park Mount Bruce om een Kiwi te spotten, we waren al het hele park doorgelopen en hebben veel mooie vogels gezien maar nog steeds geen kiwi, op het laatst kwamen we dan ook bij het kiwi huis terecht. Alles was er donker omdat deze vogels alleen actief zijn in de nacht. En na goed zoeken zagen we dan ook echt de kiwi! 1 witte en 1 bruine, het zijn echt grappige en mooie beestjes om te zien.

De laatste paar dagen op het Noorder eiland hebben we doorgebracht in Wellington. Hier hebben we het museum Te Papa bezocht. Dit is een erg mooi en vooral GROOT museum. Verder zijn we in de oude en nieuwe St Pauls Kathedraal geweest. We vonden de oude vele malen mooier dan de nieuwe. Maar bij de nieuwe hebben we wel een privé rondleiding gehad door de kerk. We zijn helemaal bovenin de klokkentoren geweest, op de zolder gelopen en hebben we op het balkon gestaan waar Queen Elizabeth II ook al op heeft gestaan. Erg leuk dus.

Ook hebben we de parlementsgebouwen gezien, 3 stuks op een rij! En zijn we naar de prachtige Botanical Gardens geweest.

De laatste dag dachten we dat we wel “even” door het bos achter onze camping in Porirua te gaan lopen. Nou dat hebben we geweten! We zijn(ik weet niet hoe stijl) met trappen naar boven geklommen, om vervolgens op een uitkijk post te komen met een prachtig uitzicht over Porirua en de zee!

En toen was het alweer tijd om de ferry te pakken naar het Zuider eiland! Het moest een prachtige overtocht zijn dus wij waren er klaar voor. Op de mega boot was er weinig plek dus hebben we maar boven op het dek gezeten. Maar helaas begon het te regenen dus van de prachtige overtocht konden we weinig zien. Eenmaal aangekomen in Picton maar even een lekker broodje gehaald bij een jaja Nederlandse bakker! Verder heeft het de hele dag geregend en konden we dus weinig anders doen dan rijden. Aan het eind van de dag zijn we maar even gestopt voor een heerlijke high tea! Je moet toch wat he J

Op het zuidereiland hebben we ook alweer veel beleefd! We hebben Christchurch al gezien. In de stad kun je nog erg goed de schade zien van de aardbeving van 3 jaar geleden! De beroemde kerk van de stad met de naam “Christchurch Cathedral” heeft ook veel schade opgelopen hiervan. Erg jammer want het is een prachtige kerk van de buitenkant.

Ook hebben we een stop gemaakt in het plaatsje Kaikoura. Dit plaatsje staat bekend om de walvissen. Hier hebben we natuurlijk een whale watching tour gedaan. Wat erg mooi was! We hebben 3 walvissen mogen spotten wat uitzonderlijk veel was volgens de vrouw op de boot. Een hele groep dolfijnen zwom ook nog voor onze boot langs. Echt prachtige beestjes. Daarnaast nog een zeehonden kolonie gezien en als kers op de taart nog 1 pinguïn gezien in het water. Dus al met al was onze tour zeer geslaagd!!

De rest van de week zijn we verder gereden naar Blenheim en Nelson. Hier vooral de stadjes zelf bezocht en de vele winkels bezocht.

Bij het Abel Tasman National Park hebben we lekker fanatiek gedaan door dik 5 uur te hebben gewandeld. In 1 woord was dit geweldig! Overal kleine watervalletjes/stroompjes en erg veel mooie uitzichten op de knal blauwe zee met rotsen en baaitjes. Dus weer een zeer geslaagde dag.

Maar dat is nog niet alles. We zijn afgelopen week langs de westkust naar beneden gereden om in Punakaiki de pancake-rocks te zien. Bij het horen van die naam stroomde bij Rian het water al in de mondJ. De rotspartijen waren erg mooi om te zien. Het water wordt met een enorme kracht door kleine gaten geperst wat een mooi schouwspel oplevert.

En jaja gisteren kwamen we dan aan bij de beroemde Franz Josef Glacier. Dit was iets waar we al even naar uitgekeken hadden. We hadden het er over gehad om een Heli-Hike te gaan doen. Dat betekend dat we met een helikopter worden gedropt op de gletsjer en dan een wandeling doen met gids door alle breuken en scheuren van de ijsmassa. Het klonk fantastisch, en dat was het ook!

Wat een geweldige beleving om in de heli te vliegen en daarna een gletsjer te beklimmen. Achteraf hoorden we dat we ontzettend geluk hadden met het weer. Normaal worden de helft van de trips geannuleerd omdat het weer te slecht is. Wij hadden stralende zon en een blauwe hemel. In een woord: Fantastisch!!

Zoals jullie lezen vermaken we ons prima en genieten we volop! We vinden het nog steeds erg leuk om al jullie reacties te lezen op onze site Het doet ons erg goed om te weten dat er nog steeds mensen zijn die ons volgen J.

Liefs Wouter en Rian